Μάρτιος28 , 2024

24ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης – Βραβεία, απολογισμός και ανασφάλεια

Διαβάστε ακόμη...

Θεσσαλονίκη: Πυρκαγιά σε ταβέρνα- Επί τόπου η Πυροσβεστική

Πυρκαγιά είναι σε εξέλιξη σε ταβέρνα επί της οδού Αγνώστου Στρατιώτη, στην Πολίχνη της...

Κατατίθεται στη Βουλή η πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης

Στην ολομέλεια της Βουλής μεταφέρεται πλέον η πολιτική αντιπαράθεση...

Θεσσαλονίκη: Με καθυστερήσεις η επιστροφή των εκδρομέων – Μποτιλιάρισμα στα Μάλγαρα

Σε εξέλιξη είναι αυτήν την ώρα η επιστροφή των εκδρομέων πίσω στη Θεσσαλονίκη. Το τριήμερο...

Θεσσαλονίκη: Πτώση 19χρονου από διαμέρισμα τρίτου ορόφου – Νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση

Από μπαλκόνι διαμερίσματος τρίτου ορόφου πολυκατοικίας επί της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας,...

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

- Advertisement -

Σε μια τόσο παράξενη συγκυρία για την ανθρωπότητα όπου πλέον ο καθένας από εμάς μοιάζει να βιώνει το δικό του προσωπικό ντοκιμαντέρ, τα βραβεία της φετινής διοργάνωσης μας υπενθύμισαν τη δύναμη του κινηματογράφου τεκμηρίωσης – ειδικά σε εποχές σαν κι αυτή.

Από τον «Άνθρωπο με την κινηματογραφική κάμερα» μέχρι σήμερα, η ταινία τεκμηρίωσης πέρασε από χίλια κύματα, και παραμένει μέχρι σήμερα (όπως ακριβώς συμβαίνει και με τον ρεαλισμό στη μυθοπλασία) μια γλώσσα που διαρκώς εξελίσσεται. Σήμερα, σε μια εποχή γενικότερης κοινωνικής αναταραχής, με τα ψηφιακά μέσα να διευκολύνουν την αποτύπωση ενός γεγονότος τη στιγμή που συμβαίνει, το ντοκιμαντέρ ως τέχνη μπορεί ενίοτε να τρέχει πίσω από την επικαιρότητα, όμως αυτός ο χρόνος οφείλει να αξιοποιείται. Τι νόημα έχει πια η ξερή παράθεση αρχειακού υλικού δίχως την ματιά ενός σκηνοθέτη – ενορχηστρωτή; Στ’ αλήθεια, πόσο μεγάλη τέχνη.

- Advertisement -

Μιλώντας για μεγάλη τέχνη, τι να πει κανείς για το «Σπίτι από θραύσματα», γυρισμένο στην Ανατολική Ουκρανία από τον Δανό εξπέρ Λέρενγκ Bίλμοντ. Η κάμερα εδώ παρακολουθεί τον αγώνα μιας μικρής ομάδας κοινωνικών λειτουργών σ’ ένα ειδικό ορφανοτροφείο, όπου τα παιδιά ζουν με ασφάλεια καθώς οι κρατικές και δικαστικές αρχές αποφασίζουν το μέλλον τους. Φιλμ που σε ταρακουνά συθέμελα – κι όμως την ίδια στιγμή, ο Bίλμοντ αποφεύγει την βαριά ρητορική. Στέκεται σε μικρή απόσταση, και καταγράφει με μια πανανθρώπινη τρυφερότητα την τραγική αυτή ιστορία.

Η ταινία του ήταν στα στόματα όλων κατά τη διάρκεια του 24ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ανεδείχθη ως φαβορί για τον Χρυσό Αλέξανδρο πολύ γρήγορα, και χθες τον κέρδισε, στην τελετή λήξης του 24ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Βιλμόντ ευχαρίστησε το Φεστιβάλ μέσω ενός ηχογραφημένου μηνύματος καθώς δεν μπορούσε να είναι εκεί, τονίζοντας: «Είμαι τόσο χαρούμενος που κέρδισε η ταινία, τόσο που δεν το πιστεύω. Για μένα το βραβείο αυτό είναι μια αχτίδα φωτός. Ανυπομονώ να μοιραστώ τα νέα με τους ήρωές μου. Εύχομαι η Ρωσία να σταματήσει αυτή την τραγωδία ώστε να μπορώ να γιορτάσω αυτό το γεγονός εκεί».

                       “Νεαρός Πλάτων”

Ο «Νεαρός Πλάτων» (Young Plato) των Νεάσα Νι Χίαναν, Ντέκλαν ΜακΓκραθ, συμπαραγωγή του 2021, από το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία, τη Γαλλία και το Βέλγιο, που έφυγε με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, μοιάζει να συμπληρώνει τις δυο όψεις μιας κοινής θεματικής: Στο Άρντοϊν του Μπέλφαστ, μετά την εποχή των εμφύλιων συγκρούσεων, με τη φτώχεια μα και την αγριότητα να μαστίζει την περιοχή, ένας Γυμνασιάρχης αποφασίζει να διδάξει τις βασικές αρχές της Φιλοσοφίας σε μαθητές και γονείς. Ενθαρρύνοντας τα έτσι να αμφισβητήσουν τους μύθους του πολέμου και της βίας. Παιδιά που ζουν εν καιρώ πολέμου, παιδιά που βιώνουν το αποτύπωμα του, σε αυτό το Φεστιβάλ.

                           “Σπασμένος Ήχος”
- Advertisement -

«Αν κάτι δεν μπορείς να το πεις, παιχ’το στο μπουζούκι» ακούγεται στον «Σπασμένο ήχο» του Φοίβου Κοντογιάννη, που ξέρει πολύ καλά πώς να πει αυτά που θέλει: Το ντοκιμαντέρ του παρακολουθεί το χρονικό του μπουζουκιού, από τη γέννηση του μέχρι στις μέρες μας και, αναπόφευκτα, ζωγραφίζει το ιστορικό πορτραίτο της χώρας από τις μέρες της αρχαιότητας ακόμα μέχρι σήμερα. Με την ξέφρενη πορεία της παγκοσμιοποίησης να εξαφανίζει οτιδήποτε συνεισφέρει κάποιο λιθαράκι στην όποια εθνική ταυτότητα (παγκόσμιο φαινόμενο είναι άλλωστε), το μπουζούκι φαντάζει συνταξιούχος πρόμαχος – ή μήπως όχι; Ο «Σπασμένος ήχος» κλείνει με μια ελπιδοφόρα νότα. Σπασμένη κι αυτή, καθότι ισχνή ακόμα, αλλά με προοπτική. Διόλου τυχαίο το Βραβείο Κοινού. Αγαπήθηκε βαθιά αυτή η ταινία.

Η διοργάνωση που περιέλαβε συνολικά 233 ντοκιμαντέρ επισφραγίστηκε με την ταινία Blind Ambition των Ρόμπερτ Κόου και Γουόρικ Ρος, ένα απροσδόκητο, ένα ντοκιμαντέρ για μια ομάδα ερασιτεχνών οινολόγων από την Ζιμπαμπουε, που φιλοδοξούν να πάρουν μέρος στον μεγαλύτερο διαγωνισμό οινογνωσίας του πλανήτη.

Στην τελετή λήξης μάλιστα ακούστηκε από τον υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη πως, για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης έργα 2,1 εκ. ευρώ. Αναμένουμε να δούμε τους καρπούς αυτής της ενίσχυσης.

Ήταν καλά; Υπέροχα ήταν, κι ας υπήρχε ακόμα το μούδιασμα της covid εποχής, με τον φόβο των κρουσμάτων να κυριαρχεί και πάλι. «Πολλοί επαγγελματίες προτιμούν να βλέπουν ταινίες αποκλειστικά on line», μαθαίνω από φίλο της Φεστιβαλικής ομάδας. Δεν μπορείς να κατηγορήσεις κανέναν. Αλλά το κοινό έδωσε το παρών. Ακόμα και για ταινίες που δε θα περίμενε κανείς να κερδίσουν την εύνοια του. Περισσότερος κόσμος κιόλας απ’ ότι τον περασμένο Νοέμβριο. Ε, καλό είναι αυτό.

ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ NEWCOMERS

Νέοι σκηνοθέτες δοκιμάζουν με το πρώτο ή δεύτερο ντοκιμαντέρ τους να αποτυπώσουν την πραγματικότητα με τα δικά τους μοναδικά εργαλεία.

Τα μέλη της φετινής επιτροπής του Διεθνούς Διαγωνιστικού Newcomers είναι οι:

Αγγελική Αριστομενοπούλου, ντοκιμαντερίστρια σκηνοθέτις

Μίκαελ Γκράβερσεν, σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ & συγγραφέας

Λαορίν τεν Χάουτεν, Industry Relations-Talks Manager στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ

Το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος – Δημήτρης Εϊπίδης», που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000€, απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Γη από χρυσάφι / Golden Land της Ίνκα Ακτέ (Φινλανδία-Σουηδία-Νορβηγία)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Η ταινία Γη από χρυσάφι της Ίνκα Ακτέ αφηγείται μια υπέροχη και συγκινητική οικογενειακή ιστορία γύρω από την έννοια της ταυτότητας, με τρόπο που αλλάζει το αφήγημα της μετανάστευσης. Στην ταινία βλέπουμε έναν στοργικό πατέρα με τα παιδιά του, οι οποίοι εγκαταλείπουν την Ευρώπη και μεταναστεύουν στη Σομαλιλάνδη. Με στιβαρή αφήγηση και θαυμάσια φωτογραφία, η ταινία, χωρίς να γίνεται διδακτική, εξιστορεί τους αγώνες και τα όνειρα μιας οικογένειας που πασχίζει να χτίσει ένα καλύτερο μέλλον στην –και για την– πατρογονική της εστία».

Το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000€, απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Οι οδηγοί του διαβόλου / The Devil’s Drivers των Ντάνιελ Καρσέντι & Μοχάμεντ Αμπουγκέθ (Κατάρ-Γαλλία-Λίβανος-Γερμανία)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Μια σημαντική ταινία που μας δίνει κρίσιμη πρόσβαση στον κόσμο των λεγόμενων “οδηγών του διαβόλου”. Μια ταινία που αναδεικνύει καίρια θέματα και δίνει φωνή σε μια καταπιεσμένη και περιθωριοποιημένη κοινότητα ανθρώπων, των οποίων η ιστορία παραμένει άγνωστη».

ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ >>FILM FORWARD

Το διαγωνιστικό τμήμα >>Film Forward παρουσιάζει το έργο νέων, τολμηρών σκηνοθετών που αμφισβητούν τις συμβάσεις των κινηματογραφικών ειδών, επεκτείνοντας τα όρια της κινηματογραφικής γλώσσας.

Τα μέλη της κριτικής επιτροπής είναι οι:

Tόμπι Λι, καλλιτέχνις, ανθρωπολόγος & Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στην Σχολή Καλών Τεχνών Tisch

Μπάμπης Μακρίδης, σκηνοθέτης

Μάρτα Ποπιβόντα, σκηνοθέτις & καλλιτέχνις βίντεο

Το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος – >>Film Forward», που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο 6.000€, απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Η νύφη / The Bride των Σαμίρα Γκουαντανιουόλο & Τιτσιάνο Ντόρια (Ιταλία)

Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, απονέμεται εξ ημισείας στα ντοκιμαντέρ:

Αματέρ / Amateur του Μαρτίν Γκουτιέρεθ (Ισπανία)

&

Γράμμα στον Νικόλα / Letter to Nikola της Χαράς Καμιναρά (Ελλάδα-Βέλγιο)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Ο Χρυσός Αλέξανδρος >>Film Forward απονέμεται σε μια ταινία που, με αφηγηματική οικονομία αλλά με δυνατή και προσεγμένη χρήση των κινηματογραφικών μέσων, ξεδιπλώνει μια σημαντική ιστορία για το πώς οι πατριαρχικές κοινωνίες καταπιέζουν τις γυναίκες. Το βραβείο ομόφωνα καταλήγει στη Νύφη, μια εκθαμβωτική ταινία, όπου η σιωπή μιλά πιο δυνατά από κάθε φωνή. Βραβεύουμε το Γράμμα στον Νικόλα για την εντυπωσιακή οπτική του γλώσσα και τη συγκινητική διαχείριση της έννοιας της μητρότητας, σε αυτούς τους ταραγμένους καιρούς. Βραβεύουμε το Αματέρ για τη γοητευτική, τρυφερή amateur ματιά του, που συνενώνει τρεις διαφορετικές ιστορίες στο ίδιο τοπίο».

ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΙ ΥΠΟΤΡΟΦΙΑ PODCAST

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης υπήρξε το πρώτο κινηματογραφικό φεστιβάλ στην Ευρώπη που παρουσίασε Διαγωνιστικό Τμήμα Podcast, εξερευνώντας τη συνάφεια αυτού του νέου είδους με τον κινηματογράφο.

Τα μέλη της φετινής κριτικής επιτροπής είναι οι:

Ελιάνα Αμπραβανέλ, σκηνοθέτις

Λεωνίδας Αντωνόπουλος, δημοσιογράφος & διευθυντής του ραδιοφωνικού σταθμού Kosmos Radio

Ματούλα Κουστένη, ραδιοφωνική παραγωγός & δημοσιογράφος

Το Βραβείο Podcast, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 2.000 ευρώ, απονέμεται στο podcast:

Για πάντα του Δημήτρη Ντάσκα (Ελλάδα)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Θέμα σπαρακτικό, αφήγηση ανθρώπινη και κορύφωση με πολύ ενδιαφέρον. Θα μπορούσε να είναι μια εξαιρετική νουβέλα, θα μπορούσε να είναι μια έξοχη ταινία ντοκιμαντέρ. Ήταν, όμως, ένα μετά θάνατον ηχητικό ημερολόγιο μιας σχέσης, ένας βαθύς αποχαιρετισμός, μια ανάγλυφη μαρτυρία της απώλειας».

Ειδική Μνεία απονέμεται στο podcast:

Αόρατοι της Μαριάννας Κακαουνάκη (Ελλάδα)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Ειδική Μνεία απονέμουμε στην Μαριάννα Κακαουνάκη για τους Αόρατους, ένα δημοσιογραφικό ντοκουμέντο, σπουδαίο δείγμα ερευνητικής δημοσιογραφίας με στοιχεία πολιτικού θρίλερ».

Tη φετινή χρονιά, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Ανωτάτη Σχολή Louis Lumière και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, προσφέρουν το βραβείο-υποτροφία ENS Louis Lumière – Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος για Ανερχόμενο Ακουστικό Δημιουργό Ντοκιμαντέρ.

Τα μέλη της κριτικής επιτροπής είναι οι:

Φρεντερίκ Πρεσμάν, σκηνοθέτις ντοκιμαντέρ και καλλιτέχνις του ήχου

Θοδωρής Κουτσαύτης, ακόλουθος για τα οπτικοακουστικά μέσα στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος

Το βραβείο-υποτροφία απονέμεται στη:

Νεφέλη Σάνη για το podcast Sonic Memorabilia

Σκεπτικό της επιτροπής:

Η επιτροπή απονέμει το βραβείο- υποτροφία στο Sonic Memorabilia, για το ενδιαφέρον που δείχνει στον ήχο και στους ανθρώπους, καθώς και για την ευαισθησία που επιδεικνύει.

ΒΡΑΒΕΙΟ MERMAID

Το Mermaid Award είναι το βραβείο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης για την καλύτερη ταινία LGBTQI+ θεματικής του επίσημου προγράμματος του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ.

Τα μέλη της φετινής κριτικής επιτροπής είναι οι:

Έιντζελ Τσενγκ, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Συμμετοχής της Κινηματογραφικής Βιομηχανίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου NBO της Κένυας & παραγωγός

Χρεν Μαρινοσντότιρ, ιδρύτρια και διευθύντρια στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρέικιαβικ

Γιώργος Μητρόπουλος, δημοσιογράφος

Το Βραβείο Mermaid απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Γκάμπι: από τα οκτώ στα δεκατρία / Gabi: Between Ages 8 and 13 της Ένγκελι Μπρόμπεργκ (Σουηδία, Νορβηγία)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Εκφράζοντας με ομορφιά και λεπτότητα την ανάγκη για αποδοχή του καθενός από εμάς ως αυθύπαρκτης προσωπικότητας, η ταινία αποτυπώνει με παιχνιδιάρικο τρόπο τις αγωνίες της ενηλικίωσης, της αγάπης και της ταυτότητας. Παράλληλα, αποτυπώνει την ελευθερία του να αψηφάς τις συμβάσεις που επιβάλλει η δυαδική αντίληψη περί φύλου, ενώ διατυπώνει τη σημασία της αυτενέργειας για τον αυτοπροσδιορισμό του κάθε ανθρώπου. Οδηγός σε αυτή τη διαδρομή είναι ένα μικρό παιδί, η οικογένεια και οι φίλοι της, ένα παιδί που αγγίζει την τελειότητα μέσα από τις ατέλειές του. Για τη φωτεινή απεικόνιση της ρευστότητας των φύλων, που λειτουργεί ως έμπνευση, αλλά και για το ελπιδοφόρο παράδειγμα που προσφέρει σε όλες τις μη-συμβατικές οικογένειες, απονέμουμε το Βραβείο Mermaid του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στην ταινία Γκάμπι: από τα οκτώ στα δεκατρία της Ένγκελι Μπρόμπεργκ».

Ειδικές Μνείες απονέμονται στα ντοκιμαντέρ:

Μελ / Mel των Ίνα Σαχακιάν & Πολ Κόεν (Αρμενία-Ολλανδία)

&

Σειρήνες / Sirens της Ρίτα Μπαγκντάντι (ΗΠΑ-Λίβανος)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Η κριτική επιτροπή θα ήθελε επίσης να αναγνωρίσει τις αξιομνημόνευτες, όσο και ελάχιστα προβεβλημένες, οπτικές που υιοθετούν δύο ιδιαίτερες ταινίες, που αμφισβητούν τις καθιερωμένες αντιλήψεις περί φύλου και σεξουαλικότητας. Γι’ αυτό τον λόγο, απονέμουμε Ειδικές Μνείες στις ταινίες Μελ των Ίνα Σαχακιάν και Πολ Κόεν και Σειρήνες της Ρίτα Μπαγκντάντι, που φωτίζουν με μοναδικό τρόπο ιστορίες ανυπακοής και θριάμβου για τον επαναπροσδιορισμό της θέσης μας στην κοινωνία».

ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ «ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ»

Ο Τηλεοπτικός Σταθμός της Βουλής των Ελλήνων απονέμει το καθιερωμένο βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος Newcomers.

Την κριτική επιτροπή απαρτίζουν οι:

Άρης Φατούρος, Σύμβουλος Προγράμματος και βραβευμένος παραγωγός και σκηνοθέτης

Βασίλης Δούβλης, προϊστάμενος του Τομέα Προγράμματος στον Τηλεοπτικό Σταθμό της Βουλής και βραβευμένος σκηνοθέτης ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ

Κώστας Δήμος, Συνεργάτης Προγράμματος του Τηλεοπτικού Σταθμού της Βουλής

Το βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες» απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Παντοτινή άνοιξη / Eternal Spring του Τζέισον Λόφτους (Καναδάς)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Το βραβείο “Ανθρώπινες Αξίες” της Βουλής των Ελλήνων απονέμεται σε ταινία του διεθνούς διαγωνιστικού προγράμματος Newcomers που, συνδυάζοντας με δεξιοτεχνία προσωπικές μαρτυρίες και 3D animation, αφηγείται μια συναρπαστική ιστορία διεκδίκησης της ελευθερίας των ιδεών και της ελεύθερης έκφρασης απέναντι σε μια αυταρχική εξουσία που καταπνίγει βίαια κάθε προσπάθεια αντίστασης».

ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΡΤ

Η ΕΡΤ απονέμει το πρώτο βραβείο της, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000€, στην ελληνική παραγωγή που κερδίζει το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI.

Το βραβείο απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Χειροπαλαιστής / Arm Wrestler του Γιώργου Γούση (Ελλάδα)

Το βραβείο ΕΡΤ – Thessaloniki Pitching Forum αξίας 2.000 ευρώ απονέμεται στο ελληνικό πρότζεκτ που βραβεύτηκε στο Thessaloniki Pitching Forum της Αγοράς του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ.

To βραβείο απονέμεται στο πρότζεκτ:

Βύθιση / Sunken

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Γκότσης, Παραγωγή: Μίνα Ντρέκη – Marni Films (Ελλάδα)

ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) απονέμει βραβείο σε ντοκιμαντέρ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη / πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδος του Ελληνικού Προγράμματος, που πραγματοποιεί πρεμιέρα στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Το βραβείο αυτό συνοδεύεται από χρηματικό ποσό 3.000 €.

Τα μέλη της κριτικής επιτροπής του ΕΚΚ είναι οι:

Ιφιγένεια Βλαχογιάννη, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΚΚ

Σταυρούλα Γερωνυμάκη, Αναπληρώτρια Διευθύντρια της Διεύθυνσης Διεθνών Οπτικοακουστικών Παραγωγών του ΕΚΚ –Hellenic Film Commission

Δημήτρης Μπούρας, υπεύθυνος Γραφείου Τύπου του ΕΚΚ

Το βραβείο απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Το δρομολόγιο / The Itinerary του Ορέστη Αθανασόπουλου (Ελλάδα)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Ο αφηγηματικός τρόπος του road movie χρησιμοποιείται λειτουργικά από τον σκηνοθέτη ως ο συνεκτικός άξονας μικρών και αποσπασματικών ιστοριών για την ανάδειξη του επίκαιρου θέματος της μετανάστευσης των Ελλήνων στη Δυτική Ευρώπη».

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου χορηγεί και φέτος χρηματικό βραβείο, αξίας 3.000 ευρώ, σε ταινία τεκμηρίωσης που συμμετείχε στο τμήμα Docs in Progress.

Το βραβείο απονέμεται στην ταινία:

#ΜΕΤΗΣΟΦΙΑ, σε σκηνοθεσία: Βάνια Τέρνερ, Παραγωγή: Onassis Culture, Μαρία Σιδηροπούλου (Δημοσιογραφική Επιμέλεια, Creative Producer), Αμάντα Λιβανού (Συνεργάτης Παραγωγός για το Onassis Culture), Ελλάδα

ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΜΝΗΣΤΙΑΣ

Τη φετινή κριτική επιτροπή για το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας που απονέμεται σε ταινία για τα ανθρώπινα δικαιώματα απαρτίζουν οι:

Αλεξία Τσούνη, αντιπρόεδρος του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας

Mαριάννα Λεονταρίδου, μέλος της Διεθνούς Αμνηστίας

Γιάννης Αγγελάκης, παραγωγός

Νίκος Ζιώγας, σκηνοθέτης & κινηματογραφιστής

Μαρία Στεφανίδου, ηθοποιός και κινησιολόγος

Το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Γ@μώ τη δουλειά μου / F@ck this Job της Βέρα Κριτσέφσκαγια (Ηνωμένο Βασίλειο-Γερμανία)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Το ντοκιμαντέρ ξεκινά με την εύστοχη ρήση του Τζιμ Μόρισον “όποιος κυβερνά τα μίντια, κυβερνά το μυαλό” και καταγράφει την πολύ θαρραλέα προσπάθεια μιας νεαρής γυναίκας να αναδείξει, μέσω του ανεξάρτητου καναλιού που ιδρύει, την αυξανόμενη καταστολή της ελευθερίας του Τύπου και τις κατάφωρες παραβιάσεις των ανθρώπινων δικαιωμάτων στη Ρωσία του Πούτιν μέχρι το 2021 που τέθηκε υπό απαγόρευση από το Κρεμλίνο. Από τη μια πολιτικό και από την άλλη ανθρώπινο, το αποκαλυπτικό αυτό ντοκιμαντέρ είναι συγχρόνως και ένας φόρος τιμής σε όλα τα άτομα που αγωνίζονται για έναν κόσμο καλύτερο, με ανθρώπινα δικαιώματα και ελευθερία, ρισκάροντας ακόμη και την προσωπική τους ζωή».

ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (FIPRESCI)

Η φετινή κριτική επιτροπή της FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου) απαρτίζεται από τους:

Ζάνε Μπάλτσους (Λετονία)

Έκτορ Γιάνος (Ισπανία)

Νίκο Αλέτρα (Ελλάδα)

Το βραβείο FIPRESCI σε ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος Μεγάλου Μήκους απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Σπίτι από θραύσματα / A House Made of Splinters του Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ (Δανία-Φινλανδία-Σουηδία-Ουκρανία)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Για τη λεπτεπίλεπτη και ευαίσθητη ματιά σε ευαίσθητες παιδικές υπάρξεις που αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες της ζωής από πολύ νωρίς. Παρότι τοποθετημένη σε ένα συγκεκριμένο πολιτικό πλαίσιο, η ιστορία αποκτά ένα οικουμενικό νόημα. Παρατηρώντας στενά τις προσωπικότητες των παιδιών και τις σχέσεις τους τόσο με τους συνομήλικους όσο και με τους μεγαλύτερους, η ταινία υφαίνει μια συναισθηματικά φορτισμένη και ισχυρή αφήγηση, γεμάτη ζωή και ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον. Το Βραβείο της FIPRESCI σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος απονέμεται στο Σπίτι από θραύσματα του Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ».

Το βραβείο FIPRESCI σε ελληνικό ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που συμμετέχει στο διεθνές πρόγραμμα του φεστιβάλ απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Χειροπαλαιστής / Arm Wrestler του Γιώργου Γούση (Ελλάδα)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Για την καθηλωτική παρατήρηση του αγώνα που δίνει ένας νεαρός άνδρας για να βρει ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική και την προσωπική του ζωή, ανάμεσα στο αγροτικό και το αστικό περιβάλλον, ανάμεσα στα όνειρα και τις πραγματικότητες της καθημερινότητας. Η ευρηματική σύνθεση πλάνων και το ευρύ και πλούσιο φάσμα από τοποθεσίες των γυρισμάτων συγκροτούν ένα ενοποιημένο βλέμμα σε μια χαρισματική προσωπικότητα. Μέσα από το ταξίδι ενός άνδρα, ρίχνουμε ταυτόχρονα μια ματιά στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, στοιχείο που καθιστά την ταινία καθρέφτη της χώρας στη σημερινή εποχή. Το Βραβείο της FIPRESCI σε ντοκιμαντέρ του ελληνικού προγράμματος απονέμεται στο ντοκιμαντέρ Χειροπαλαιστής του Γιώργου Γούση».

ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΠΕΚΚ

Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) απονέμει το βραβείο της Ένωσης στην καλύτερη ελληνική ταινία του Επίσημου Προγράμματος.

Το βραβείο απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Τελευταίο ταξίδι / Last Voyage του Άρη Χατζηστεφάνου (Ελλάδα)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου απονέμει το βραβείο καλύτερου ελληνικού ντοκιμαντέρ του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης σε μια ταινία, η οποία ανανεώνει τη γραφή του Καζαντζάκη μέσα από τη χρήση της φωνής του Γιάννη Αγγελάκα και τη σκηνοθετική ευελιξία με την οποία μεταφέρει την παραδοσιακή Ιαπωνία στην καπιταλιστική εκδοχή του σήμερα».

ΒΡΑΒΕΙΟ WIFT GR

Το Βραβείο WIFT GR απονέμεται από το ελληνικό παράρτημα του WIFT (Women in Film & Television-Γυναίκες στον Κινηματογράφο και στην Τηλεόραση) σε γυναίκα δημιουργό ταινίας, επιλεγμένης για το επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Τα μέλη της φετινής επιτροπής είναι οι:

Ρέα Βαλντέν, κινηματογραφίστρια & θεωρητικός του κινηματογράφου

Έφη Σκρομπόλα, creative producer

Mανίνα Ζουμπουλάκη, συγγραφέας & σεναριογράφος

Το βραβείο WIFT GR απονέμεται στη σκηνοθέτιδα Ούλι Ντέκερ για το ντοκιμαντέρ:

ANIMA – Τα φορέματα του πατέρα μου / ANIMA – My Father’s Dresses (Γερμανία)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Για την υπέρβαση των έμφυλων συμβάσεων και στερεοτύπων, για μια περίπλοκη κινηματογραφική αναζήτηση που μετατρέπει το τραυματικό μυστικό σε αντίσταση και απελευθέρωση».

ΒΡΑΒΕΙΟ WWF ΕΛΛΑΣ

Το βραβείο απονέμει η περιβαλλοντική οργάνωση WWF Ελλάς στην καλύτερη ταινία περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος.

Tην επιτροπή αποτελούν οι:

Ιάσονας Κάντας, επικεφαλής Επικοινωνίας και Κινητοποίησης Πολιτών

Κώστας Γάκης, σκηνοθέτης

Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος, κριτικός κινηματογράφου & σκηνοθέτης

Το βραβείο απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Bελούδινη βασίλισσα / The Velvet Queen των Μαρί Αμιγκέ & Βενσάν Μουνιέ (Γαλλία)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Μέσα από μια καθηλωτική οπτική αφήγηση, το ντοκιμαντέρ Bελούδινη βασίλισσα καταφέρνει να μας ταξιδέψει όχι απλώς σε ένα οικοσύστημα, αλλά σε μια επαναπροσδιορισμένη σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Η φύση γίνεται εδώ, μέσα από τη ματιά του φωτογράφου-πρωταγωνιστή, κυρίαρχη του παιχνιδιού. Ένα πολύτιμο και ακριβοθώρητο δώρο, όπως ακριβώς και η περίφημη λεοπάρδαλη του χιονιού, η οποία “μας παρατηρεί διαρκώς”, αλλά εκείνη θα επιλέξει τελικά αν θα μας επιτρέψει να την παρατηρήσουμε κι εμείς. Ένα ντοκιμαντέρ που πριν από όλα μάς καλεί να σκεφτούμε από την αρχή τη σύνδεσή μας με τη φύση και τον κόσμο γύρω μας. Μας καλεί να αναρωτηθούμε αν έχουμε χάσει τις αισθήσεις μας και μας κάνει εντέλει να συγκινηθούμε από το μεγαλείο που μας περιβάλλει. Αυτή είναι η Bελούδινη βασίλισσα και αποτελεί την επιλογή της κριτικής επιτροπής για το Βραβείο WWF Ελλάς».

Ειδική Μνεία απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Ενοχλητική αρκούδα / Nuisance Bear των Τζακ Γουάισμαν & Γκαμπριέλα Όσιο Βάντεν (Καναδάς)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Με ειδική μνεία τιμά η κριτική επιτροπή φέτος και την ταινία Ενοχλητική αρκούδα, οι εικόνες της οποίας αφηγούνται μια ιστορία αμφίσημη, που μεθοδικά φέρνει τον άνθρωπο απέναντι στις ευθύνες του για την εξορία των άγριων ζώων από το περιβάλλον τους. Αυτές οι δύο ταινίες μαζί φέρνουν αντιμέτωπο τον σύγχρονο άνθρωπο –με εικόνα, ήχο και σιωπή– με τις ευθύνες που έχει απέναντι στην επεκτατική και μειωτική διάθεση προς τα υπόλοιπα πλάσματα του πλανήτη και τη θέση τους στη γη που μοιραζόμαστε».

ΒΡΑΒΕΙΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Eπιμέλεια Επιτροπής Βραβείου Νεότητας: Μπέτυ Κακλαμανίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης. Τη φετινή τριμελή επιτροπή απαρτίζουν οι: Αβραάμ Αθανασιάδης, Αλεξάνδρα Αποστολίδου, Αικατερίνη Βέργου, Όλγα Μελισσανίδου, Δημήτρης Τσιντσιλίδας

Το Βραβείο Καλύτερης Ελληνικής Ταινίας απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Χειροπαλαιστής / Arm Wrestler του Γιώργου Γούση (Ελλάδα)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Δείχνει με έξυπνο κινηματογραφικό τρόπο και ανέλπιστη ειλικρίνεια τα προβλήματα και τις ανησυχίες που αντιμετωπίζει η νέα γενιά στην Ελλάδα».

Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής Νεότητας απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

The Other Half του Γιώργου Μουτάφη (Eλλάδα)

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Για τη γενναιότητα του κινηματογραφιστή και την ωμή απεικόνιση μιας επίκαιρης και διαχρονικής πραγματικότητας, την οποία αποφεύγουμε στη δημόσια συζήτηση».

ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER

Πέντε Βραβεία Κοινού απονέμονται σε τρεις ελληνικές και δύο ξένες ταινίες.

Για διεθνή ταινία άνω των 50’ το Βραβείο Κοινού Fischer «Peter Wintonick» απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Παντοτινή Άνοιξη / Eternal Spring του Τζέισον Λόφτους (Καναδάς).

Για διεθνή ταινία διάρκειας έως 50’ το Βραβείο Κοινού Fischer απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Πάρε με εκεί όπου υπάρχει ζωή: γράμμα στον πατέρα μου / Take Me Where There Is Life: A Letter to My Father της Κάρμεν λα Γριέγα (Ισπανία)

Για ελληνική ταινία άνω των 50’ το Βραβείο Κοινού Fischer απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Σπασμένος ήχος / Broken Sound του Φοίβου Κοντογιάννη (Ελλάδα)

Για ελληνική ταινία διάρκειας έως 50′ το Βραβείο Κοινού Fischer απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

Iodine – Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου / Iodine – Greece on the Ruins of Missolonghi του Ορφέα Περετζή (Ελλάδα)

Για ελληνική ταινία που προβάλλεται διαδικτυακά στις ενότητες Πλατφόρμα και Από οθόνη σε Οθόνη, το Βραβείο Κοινού Fischer απονέμεται στο ντοκιμαντέρ:

+1 του Αργύρη Λιάπη (Ελλάδα)

ΒΡΑΒΕΙΟ AGORA LAB

Οι σύμβουλοι του Agora Lab, που απονέμουν το Guidance Award της Paradiddle Pictures (Δανία) σε πρότζεκτ από την Ελλάδα που συμμετέχει στο Agora Lab, είναι οι:

Selin Murat, Υπεύθυνη Προγραμμάτων Αγοράς ,IDFA-Ολλανδία

Ελένη Χανδρινού, παραγωγός-Ελλάδα

Χριστίνα Πελεκάνη, εκπρόσωπος πωλήσεων, Endorphin Films-Ελλάδα

Γιάννης Σακαρίδης, σκηνοθέτης, μοντέρ, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας

Το βραβείο απονέμεται στο πρότζεκτ:

Πανελλήνιον

Σκηνοθεσία: Σπύρος Μαντζαβίνος

Παραγωγή: Λεωνίδας Κωνστανταράκος – Alaska Films

Σκεπτικό της επιτροπής:

«Οι σύμβουλοι του Agora Lab θέλουν να συγχαρούν όλα τα πρότζεκτ και όλους τους συμμετέχοντες για τη δημιουργικότητα και το πάθος τους. Ανυπομονούμε να παρακολουθήσουμε τις σπουδαίες ταινίες που θα προκύψουν από αυτό το εργαστήριο. Το βραβείο συμβουλευτικών υπηρεσιών από την Paradiddle Pictures για φεστιβαλική και προωθητική στρατηγική απονέμεται στο Πανελλήνιον, μια ταινία για έναν ξεχωριστό τόπο, με συναρπαστικούς χαρακτήρες και άφθονο χιούμορ, από μια ενθουσιώδη και αφοσιωμένη ομάδα δημιουργών».

Πηγή: naftemporiki.gr

Τέμπη: Πολιτική σύγκρουση για το δημοσίευμα περί «μονταζιέρας» – Το κάλεσμα Ανδρουλάκη για πρόταση δυσπιστίας και η αντίδραση της κυβέρνησης

Μία σειρά αντιδράσεων τόσο από την πλευρά της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, όσο και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχει προκαλέσει το δημοσίευμα του «Βήματος της Κυριακής» περί αλλοίωσης των ηχητικών καταγραφών στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Στην νέα σφοδρή πολιτική σύγκρουση που έχει πυροδοτηθεί, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης κάνει λόγο για σενάρια συνωμοσίας,...

Νέα έκθεση-κόλαφος για Τέμπη: Τα δύο σενάρια για την θέση του κοντέινερ που μετέφερε εύφλεκτα υλικά

Τα αίτια της φονικής έκρηξης και κατ’ επέκταση της πυρκαγιάς που πιθανότατα έκοψε το νήμα της ζωής 28 ανθρώπων, μια σειρά από τα λάθη και τις παραλείψεις των αρμόδιων Αρχών, καθώς και η «αλλοίωση της σκηνής του εγκλήματος από την πρώτη κιόλας μέρα μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών» καταγράφονται στην τελική έκθεση-κόλαφο του ειδικού...

Πτώση F-16 νότια της Χαλκιδικής: Περισυνελέγη σώος από Super Puma ο πιλότος – Μεταφέρεται στο νοσοκομείο

Σώος εντοπίστηκε ο πιλότος του μαχητικού αεροσκάφους F-16 που κατέπεσε το μεσημέρι της Τετάρτης στη θαλάσσια περιοχή Ψαθούρας. Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, ο πιλότος περισυνελέγη σώος από Super Puma και μεταφέρεται στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας. Η νέα ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας αναφέρει “Ο χειριστής του αεροσκάφους F-16 Block 52+...

Πτώση μαχητικού F-16 ανοιχτά της Αλοννήσου

Μαχητικό αεροσκάφος F-16 κατέπεσε πριν από λίγο ανοιχτά της Αλοννήσου. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, ο πιλότος πρόλαβε να χρησιμοποιήσει το σύστημα εκτίναξης, εγκαταλείποντας το αεροσκάφος πριν αυτό συντριβεί. enikos.gr

Θεσσαλονίκη: 34χρονη μαχαίρωσε τον σύντροφό της μέσα στο σπίτι τους

Σοκ προκαλεί ένα ακόμα περιστατικό ενδοοικογενειακής βίας, αυτή τη φορά στη Θεσσαλονίκη, όπου μία νεαρή γυναίκα μαχαίρωσε τον σύντροφό της. Το περιστατικό σημειώθηκε χθες, μετά τις 9 το βράδυ, στο σπίτι που διαμένει το ζευγάρι Ρομά στο Κορδελιό. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, μία 34χρονη μαχαίρωσε στην κοιλιά τον 35χρονο σύντροφό της, έπειτα από καβγά...